בעיות פוריות ושימוש בצמחי מרפא

בעיות פוריות וצמחי מרפא

בעיות פוריות משפיעות על עד 15 אחוז מהזוגות. הדרך להורות יכולה
לפעמים להיות אתגר עצום, אבל דעו שאתם לא לבד באתגרים האלה
.

למרבה המזל, יש כמה דרכים טבעיות להגביר את הפוריות שלך. למעשה,
בחירות מזון ושינויים באורח החיים יכולים לעזור להגביר את הפוריות
.

אספנו עבורכם 15 דרכים טבעיות להגביר את הפוריות ולהיכנס להריון מהר
יותר:

1. לאכול מזונות עשירים בנוגדי חמצון

נוגדי חמצון כמו חומצה פולית ואבץ עשויים לשפר את הפוריות עבור גברים ונשים כאחד. הם משביתים את הרדיקלים החופשיים בגוף שלך. אותם מחמצנים עלולים לפגוע גם בתאי זרע וגם בתאי ביצית.

מחקר אחד משנת 2012 על גברים צעירים ומבוגרים מצא שאכילת 75 גרם של אגוזי מלך עשירים בנוגדי חמצון ביום שיפרה את איכות הזרע!

מחקר של 232 נשים הראה שצריכת חומצה פולית גבוהה יותר קשורה לשיעור גבוה יותר של החזרות עובר מוצלחות, הריון קליני ולידת עובר חי.

חוקרים עדיין לא יודעים כמה נוגדי חמצון ישפיעו או לא ישפיעו על הפוריות, אבל יש ראיות המצביעות על הפוטנציאל.

מזונות כמו פירות, ירקות, אגוזים ודגנים מלאים בנוגדי חמצון מועילים כמו ויטמינים C ו-E, חומצה פולית, בטא קרוטן ולוטאין. אכילת יותר מזונות בריאים אלו יכולה לעשות רק טוב כך ששווה להכניסם לתפריט היומי.

  1. אכלו ארוחת בוקר גדולה יותר

אכילת ארוחת בוקר עשירה עשויה לעזור לנשים עם בעיות פוריות.

מחקר אחד מצא שאכילת ארוחת בוקר גדולה יותר עשויה לשפר את ההשפעות ההורמונליות של תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS), הגורם העיקרי לאי פוריות.

עבור נשים במשקל בינוני עם שחלות פוליצסטיות, אכילת רוב הקלוריות בארוחת הבוקר הפחיתה את רמות האינסולין ב-8 אחוזים ואת רמות הטסטוסטרון ב-50 אחוזים. רמות גבוהות של אחד מהם עלולות לתרום לאי פוריות.

בנוסף, בסוף המחקר בן 12 השבועות, נשים אלו הרו יותר מנשים שאכלו ארוחת בוקר קטנה יותר וארוחת ערב גדולה יותר, מה שמצביע על שיפור בפוריות.

עם זאת, חשוב לציין כי הגדלת גודל ארוחת הבוקר מבלי להקטין את גודל ארוחת הערב עשויה להוביל לעלייה במשקל.

  1. הימנעו משומני טראנס

אכילת שומנים בריאים כל יום חשובה להגברת הפוריות והבריאות הכללית. שמנים שמקורם באבוקדו, זית, קוקוס, שומשום ועוד.

עם זאת, שומני טראנס קשורים לסיכון מוגבר לאי פוריות בביוץ, בשל השפעותיהם השליליות על רגישות לאינסולין.

שומני טרנס נמצאים בדרך כלל בשמנים צמחיים מוקשים כמו מרגרינה, מזון מטוגן, מוצרים מעובדים ומוצרי מאפה. כמה מהם הם מועדפים עליכם, אנחנו יודעים… גם עלינו. אבל אפשר לצרוך אותם במידה קטנה יותר.

מחקרים מצאו כי תזונה עשירה יותר בשומני טראנס ופחות בשומנים בלתי רוויים הייתה קשורה לאי פוריות עבור גברים ונשים כאחד.

  1. צמצמו בפחמימות אם אתן סובלות מתסמונת השחלה הפוליצסטית

התמדה בתוכנית אכילה נמוכה יותר בפחמימות (פחות מ-45 אחוז מהקלוריות מגיעות מפחמימות) מומלצת בדרך כלל לנשים עם שחלות פוליצסטיות

מספר מחקרים הצביעו על כך שניהול צריכת פחמימות מספק השפעות מועילות על היבטים מסוימים של שחלות פולציסטיות

דיאטות דלות בפחמימות עשויות לעזור לך לשמור על משקל תקין, להפחית את רמות האינסולין ולעודד ירידה בשומן, כל זאת תוך סיוע לסדירות הווסת.

5. אכלו פחות פחמימות מזוקקות (פשוטות)

אם כבר מדברים על פחמימות: לא רק כמות הפחמימות חשובה, אלא גם הסוג.

פחמימות מזוקקות עשויות להיות בעייתיות במיוחד. פחמימות מזוקקות כוללות מזון ומשקאות ממותקים ודגנים מעובדים, כולל פסטה לבנה, לחם ואורז.

פחמימות אלו נספגות מהר מאוד, וגורמות לעליות ברמות הסוכר והאינסולין בדם. לפחמימות מזוקקות יש גם אינדקס גליקמי גבוה. זהו אינדקס הבודק כמה מהר הסוכרים של הפחמימה עוברים מתאי המעי אל הדם. מזון עתיר פחמימות יעלה את רמת הסוכר בדם באופן משמעותי.

אינסולין דומה מבחינה כימית להורמוני השחלות. הורמונים אלו עוזרים לביציות שלנו להתבגר. עלייה עקבית באינסולין יכולה לגרום לגוף לייצר פחות הורמוני רבייה מכיוון שהוא חושב שהוא לא צריך את זה. זה יכול לתרום לחוסר הבשלת ביציות וביוץ.

  1. אכלו יותר סיבים

סיבים עוזרים לגופך להיפטר מעודפי הורמונים ושומרים על איזון הסוכר בדם. סוגים מסוימים של סיבים יכולים לעזור להסיר עודפי אסטרוגן על ידי קשירה אליו במעיים. לאחר מכן הם מסירים את עודפי האסטרוגן מהגוף כתוצר פסולת.

מחקר ישן יותר משנת 2009 קשר בין צריכה של סיבים מסיסים, כאלה שבאבוקדו, בטטה, שיבולת שועל ופירות, לרמות נמוכות יותר של אסטרוגן ופרוגסטרון. לסיבים מסיסים מפירות במיוחד היה הקשר החזק ביותר עם ריכוזים נמוכים יותר של אסטרוגן.

כמה דוגמאות למזונות עשירים בסיבים הם דגנים מלאים, פירות, ירקות ושעועית. הצריכה היומית המומלצת של סיבים לנשים היא 25 גרם ליום ו-31 גרם לגברים.

מחקר אחר משנת 2009 מצא כי אכילת 10 גרם יותר סיבים מדגנים ליום קשורה לסיכון נמוך ב-44 אחוזים לאי פוריות וחוסר ביוץ בקרב נשים מעל גיל 32.

  1. להחליף מקורות חלבון

החלפת חלבונים מהחי (כגון בשר, דגים וביצים) במקורות חלבון צמחיים (כגון שעועית, אגוזים וזרעים) קשורה לסיכון מופחת לאי פוריות.

מחקר הראה שכאשר 5 אחוז מסך הקלוריות הגיעו מחלבון צמחי במקום חלבון מן החי, הסיכון לאי פוריות וביוץ ירד ביותר מ-50 אחוז.

מחקר משנת 2018 הגיע למסקנה שאכילת יותר דגים מתאמת להסתברות גבוהה יותר ללידה חיה בעקבות טיפולי פוריות.

ניתן להחליף חלק מהחלבונים בתזונה שלך בחלבון מירקות, שעועית, עדשים, אגוזים ודגים דלי כספית.

  1. בחרו במוצרי חלב עתירי שומן

צריכה גבוהה של מזונות חלב דלי שומן עלולה להגביר את הסיכון לאי פוריות, בעוד שמזונות חלב עתירי שומן עשויים להגביר פוריות.

מחקר אחד גדול משנת 2007 בחן את ההשפעות של אכילת מוצרי חלב עתירי שומן יותר מפעם אחת ביום או פחות מפעם בשבוע.

הוא מצא שנשים שצרכו מנה אחת או יותר של מוצרי חלב עתירי שומן ביום (לדוגמא: חמאה, שמנת) , היו בסיכון נמוך ב-27% להיות עקרות.

כדי לקצור את היתרונות הפוטנציאליים הללו, נסה להחליף מנת חלב אחת דלת שומן ביום במנת חלב אחת עתירת שומן, כגון כוס חלב מלא או יוגורט מלא.

9. איך אפשר בלי פעילות גופנית?

לפעילות גופנית יש יתרונות רבים לבריאותך, כולל פוריות מוגברת. להגברת הפעילות הגופנית המתונה יש השפעות חיוביות על פוריות לנשים וגברים, במיוחד אלו הסובלים מהשמנה.

החוכמה היא שמתינות היא המפתח. פעילות גופנית מופרזת בעצימות גבוהה למעשה נקשרה עם ירידה בפוריות אצל נשים מסוימות.

פעילות גופנית מוגזמת עלולה לשנות את מאזן האנרגיה בגוף, ולהשפיע לרעה על מערכת הרבייה שלך. אם את מתכננת להגביר את הפעילות שלך, עשי זאת בהדרגה.

10. קחו זמן להירגע

אם אתם אוכלים כדי להרות, כנראה שגם הלחץ נמצא בתפריט. ככל שרמות הלחץ שלך עולות, הסיכוי שלך להיכנס להריון פוחת. סביר להניח שזה נובע מהשינויים ההורמונליים המתרחשים כאשר אתם מרגישים לחוצים.

מחקרים על הקשרים בין מתח ופוריות הם מעורבים, אבל יש עדויות שלחץ יכול לדכא פוריות.

קבלת תמיכה וייעוץ עשויה להפחית את רמות החרדה והדיכאון, ולהגדיל את הסיכוי להיכנס להריון. ואל תשכחו לקחת את הזמן בשבילכם ועבור הזוגיות שלכם.

11. חותכים את הקפאין

הקשר בין צריכת קפאין לפוריות אינו חד משמעי.

מחקר ישן יותר משנת 1997 מצביע על כך שלנשים שצורכות יותר מ-500 מיליגרם קפאין מדי יום לוקח עד 9 וחצי חודשים יותר להיכנס להריון.

עם זאת, מחקרים אחרים לא מצאו קשר חזק בין צריכת קפאין לסיכון מוגבר לאי פוריות.

שקול להגביל את צריכת הקפאין שלך לכוס קפה אחת או שתיים ביום ליתר בטחון. נסו גם אפשרויות שאינן קפה.

12. שאפו על משקל תקין

משקל הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר בכל הנוגע לפוריות לגברים ולנשים. למעשה, תת משקל או עודף משקל קשורים לאי פוריות מוגברת.

הסיבה לכך היא שכמות השומן המאוחסנת בגופך משפיעה על תפקוד הווסת. השמנת יתר קשורה במיוחד לחוסר ביוץ ואי סדירות במחזור, אך גם לפגיעה בהתפתחות הביציות.

כדי לשפר את הסיכויים שלך להיכנס להריון, עבוד עם המטפל/מאמן שלך כדי לנסות לרדת במשקל אם אתה בעודף משקל ולעלות במשקל אם אתה נמצא בתת משקל. הם יכולים לעזור לך לעשות את זה בצורה בריאה ובר קיימא.

13. בדקו את רמות הברזל

צריכת ברזל מסוג heme: המגיע ממזונות צמחיים, עשויה להפחית את הסיכון לאי פוריות בביוץ.

מחקר שנערך לאחרונה ב-2019 הגיע למסקנה שלהגברת ברזל ממקורות מן החי, לא הייתה השפעה על הפוריות. להגברת מזונות אלה הייתה תועלת מסוימת רק לנשים שכבר סבלו ממחסור בברזל.

יש צורך בראיות נוספות כדי לאשר האם יש להמליץ על תוספי ברזל לכל הנשים, במיוחד אם רמות הברזל כבר בריאות. אבל כדאי לוודא שרמות הברזל שלך טובות

לגוף שלך קשה יותר לספוג מקורות ברזל בתוסף, אז נסה לקחת אותם עם מזון או משקאות עשירים בוויטמין C כדי להגביר את הספיגה.

14. הימנעו מצריכה מוגברת של אלכוהול

צריכת אלכוהול עלולה להשפיע לרעה על הפוריות. עם זאת, לא ברור כמה אלכוהול נדרש כדי לגרום להשפעה זו.

מחקר אחד משנת 2016 מצא ששתיית יותר מ-14 משקאות אלכוהוליים בשבוע קשורה לזמן ארוך יותר להריון.

מחקר ישן יותר משנת 2004 בהשתתפות 7,393 נשים נמצא שצריכת אלכוהול גבוהה קשורה ליותר בדיקות פוריות.

עם זאת, העדויות על צריכת אלכוהול מתונה הן מעורבות. מחקר אחד ישן יותר לא מצא קשר בין צריכה מתונה לאי פוריות, בעוד שמחקרים אחרים מדווחים שצריכה מתונה עלולה להשפיע על הפוריות.

בסופו של דבר, מומלץ להימנע מצריכה מופרזת של אלכוהול. שוחח עם המטפל שלך לגבי הצריכה שלך כדי להבטיח את התוצאה הטובה ביותר עבורך.

15. השתמשו בצמחי מרפא

מטא-אנליזה משנת 2015 מצאה כי לצמחי מרפא סיניים תרומה אדירה לשיפור שיעורי ההריון- פי שניים לעומת טיפול תרופתי. נצפתה העלאת שיעורי ההריון מ-30% ל-60% לאחר 3-6 חודשים של נטילת צמחי מרפא.

מסקנות החוקרים הם ששימוש בצמחי מרפא סיניים במהלך טיפולי פוריות, עשוי להפחית ממספר סבבי הפוריות, ובכך להפחית את המעמסה הרגשית והכלכלית על מטופלות אילו בצורה משמעותית.

חיפוש

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

חיפוש