קנדידה בנרתיק והטיפול טבעי

vaginal infection

מגרד, שורף ומציק- התעלומה של הפטרייה הואגינלית

כשזה מגיע לבריאות הנרתיק, כל דבר שנראה שונה יכול לגרום לבהלה. אם את חווה נרתיק מגרד, מגורה וכואב ויש לך הפרשות לבנות עבות, קחי נשימה עמוקה. סביר להניח שיש לך זיהום בנרתיק.

אבל, את לא לבד. זיהומי שמרים בנרתיק הם בעיה נפוצה של נשים בריאות. לאחר זיהומים חיידקיים (הנקראים גם וגינוזיס חיידקי), שמרים מהווים את הזיהום הנרתיק הנפוץ ביותר. 

בעוד שבמקרים מסוימים את צריכה לראות רופא, אם הסימפטומים שלך קלים, מגוון תרופות טבעיות, טיפולים ללא מרשם (OTC) ותרופות אחרות עשויים לעזור לך למצוא הקלה. למדי עוד על איך לטפל בסימפטומים שלך בצורה בטוחה ומהירה כדי לשמור על הנרתיק שלך מאוזן ונוח לטווח ארוך.

למה זה קורה?

להבדיל מזיהומים המועברים במגע מיני, זיהומי שמר מקורם כמעט תמיד בעיכול. הקנדידה היא פטריית שמר הקיימת בעיכול באופן טבעי ותקין, ויש לה תפקודים חשובים רבים, חלקם אנחנו אפילו לא מבינים עד הסוף. אך כשחיידקי המעי חלשים מולה, היא מתפתחת וזרועותיה זולגות אפילו לנרתיק, מייצרת תסמינים לא נעימים, המשתנים בחומרתם, העלולים לייצר פגיעה קשה באיכות החיים של המטופלת. 

תרופות ביתיות לזיהומי שמרים (קנדידה)

זיהומים קלים של שמרים עוברים לרוב תוך מספר ימים. דלקות שמרים חמורות יותר או חוזרות יכולות להימשך עד שבועיים עד שיחלימו לחלוטין. אם את חווה סימפטומים של זיהום בנרתיק במשך יותר משלושה ימים, זה הזמן לטפל. פני לרופא שלך אם את בהריון, או שיש לך זיהומים כרוניים בנרתיק, או אם יש לך תסמינים הקשורים למחלת מין.

מצד שני, אם יש לך תסמינים קלים ואת רוצה קצת הקלה, תרופות ביתיות מסוימות עשויות לעזור. להלן פירוט של מה עשוי לעזור ומה לא נראה עובד.

  • שמן קוקוס – שמן קוקוס ידוע כבעל תכונות אנטי-פטרייתיות ואנטי-מיקרוביאליות. במחקר תאים אחד, נראה שהוא הורג קנדידה אלביקנס כאשר נלקח דרך הפה. יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את היתרון הזה, אבל חומצה קפרילית מאוד בטוחה לשימוש ונספגת היטב אצל בני אדם. תוכלי להוסיף כפית שמן קוקוס אפילו לקפה שלך. יש לנו מטופלות שאומרות שזה טעים מאוד!
  • חומצה בורית – לחומצה בורית יש תכונות אנטי-פטרייתיות ואנטי-ויראליות וניתן להשתמש בה להכנת נרות נרתיק תוצרת בית. נראה שזה עוזר, במיוחד במקרים שבהם טיפולים מסורתיים אחרים נכשלו. מילה אחת של זהירות: חומצת בורית היא רעילה לעובר, ולכן נשים בהריון צריכות להימנע ממנה. אם יש לך טאץ’ לדברים כאלה, תוכלי לרכוש חומצה בורית ולהכין פתליות על בסיס חמאת שיאה. כמובן שהם זמינים גם לרכישה כמוצר מדף.
  • חומץ תפוחים למרות שישנם אנשי מקצוע שהם נגד, שטיפות של חומץ תפוחים יכולות להרגיע גרד ולהוות גורם בולם להתפשטות הקנדידה בנרתיק. יש להקפיד על מהילה נכונה של החומץ במים טהורים. על כל חצי כוס חומץ, 2 כוסות מים. ניתן להשתמש במזרק כדי לבצע את השטיפה.
  • פרוביוטיקה מחקר מוקדם מצביע על כך שנטילת תוסף פרוביוטיקה עשויה להחדיר מחדש חיידקים מועילים כמו לקטובצילוס אסידופילוס לגופך. וכמה מומחי בריאות נשים מאמינים שתוספי תזונה אלו עוזרים להקים מחדש PH נרתיק מאוזן יותר. עם זאת, המדע אינו חד משמעי בעניין פרוביוטיקה. כנראה שזה מאוד תלוי מה הרכב החיידקים הספציפי שלך בנרתיק.
  • יוגורט אכילת יוגורט עם חיידקים חיים עשויה לתמוך בבריאות החיסונית. עם זאת, לא ברור אם זה אומר שצריכת יוגורט יכולה להילחם או לטפל בזיהומי שמרים. כך או כך, לעולם אל תמרחי יוגורט על הנרתיק שלך. בודאי לא כזה המכיל סוכר. קנדידה מאוד אוהבת סוכר!
  • שמן עץ התה ואורגנול שמן עץ התה הוא שמן אתרי בעל תכונות אנטיבקטריאליות ואנטי פטרייתיות. אנשים השתמשו בו לטיפול בפצעים ומחלות אחרות במשך מאות שנים. כמה מחקרים הראו שזה עשוי להיות טיפול מקומי יעיל נגד זיהום. שמן אתרי נוסף, שמן אורגנו, נמצא במחקרי תאים כבעל תכונות אנטי-מיקרוביאליות. שימי לב! שמן עץ התה אינו מיועד למאכל כלל. השימוש הנכון בו בזמן זיהום נרתיקי פעיל הוא טיפה על התחתונית. שמן אורגנו מהול בשמן זית, לעומת זאת, יכול להתאים באופן קצר מועד כשמן לבליעה. כמוסות שמן אורגנו ניתנות להחדרה נרתיקית בלילה, אבל לסירוגין, לא כל לילה.
  • שום לא מדובר עם החדרת שן שום לנרתיק. זה ישרוף את הרירית העדינה ויווצר יותר נזק. הרעיון זה  הגברה של צריכת שום בבליעה. זה בהחלט לא מתאים לכולם, ובטח לא למי שסובלת מצרבות/כיב בקיבה/דלקת בקיבה.
  • אבקת סודה לשתייה הוספת כפית אחת לכף סודה לשתייה למי האמבט עשויה לעזור להקל על חלק מהתסמינים של זיהום פעיל בשמרים.
  • מי חמצן שטיפה במי חמצן עשויה להיראות כמו רעיון טוב – אחרי הכל, הוא מחטא מפורסם ומשמש לניקוי פצעים פתוחים של חיידקים פולשים כל הזמן. לרוע המזל, טיפול בנרתיק שלך במי חמצן יכול להפר את איזון ה-pH שלו עוד יותר, ולהחמיר זיהום קנדידה.
  • למון גראס עשב לימון הוא תרופה יעילה בבית לזיהום שמרים. מחקרים מצאו כי עשב לימון קיים אינטראקציה עם היווצרות ביופילם של קנדידה באופן שיילחם בזיהום שמרים.ניתן למרוח שמן אתרי זה באופן מקומי או כקפסולה. כאשר משתמשים בו באופן מקומי, מומלץ להשתמש בשמן נשא (כגון שמן קוקוס) כאשר מורחים על האזור הפגוע.
  • ויטמינים C ו-E שני ויטמינים שיכולים להיות מועילים בטיפול בזיהומי שמרים. מכיוון שוויטמין C מגביר את המערכת החיסונית וויטמין E מרגיע ונוגד דלקת, ויטמינים אלו הם צמד נהדר. ויטמין E ניתן להחדיר לנרתיק כקפסולה במידה והיא בתצורת סופטג’ל (כמוסה רכה).

מניעת זיהומי קנדידה

ישנן דרכים בהן תוכלי למנוע זיהום בשמרים או להקטין את הסיכוי שתקבלי. היגיינה ותזונה משחקות תפקיד במניעה. כמה מהשיטות האלה הן:

  • לבישת תחתונים נושמים, לרוב עשויים כותנה
  • הימנעות מנסיעות תכופות לג’קוזי או אמבט קצף
  • החלפת בגדים רטובים בהקדם האפשרי
  • בזמן המחזור שלך, החלפת טמפון באופן קבוע (או לוותר על שיטת הטמפון לחלוטין)
  • אכילת יוגורט כתרבויותיו הפעילות עוזרות לווסת את רמות השמרים
  • אכילת תזונה דלת סוכר
  • הימנעות מכמויות גדולות של בירה ושמרים
  • שתייה מרובה של מיץ חמוציות או נטילת תוסף חמוציות
  • איזון הורמונלי- שינוי ברמות האסטרוגן, עלול לייצר יובש נרתיקי, ירידה בחומציות הנרתיק המשמשת כבלם טבעי מזיהומים.

כמובן שגם כאשר נוקטים אמצעי זהירות כדי למנוע זיהום שמרים, הם עדיין יכולים להתרחש.כיון שישנם גורמים רבים נוספים ומורכבים יותר, אפילו ברמה הרגשית, שעלולים לייצר ירידה זמנית בתפקוד החיסוני ולגרום להתפרצות הקנדידה.

מתי לפנות לרופא

זיהומי שמרים אינם המחלה היחידה שיכולה להשפיע על בריאות הנרתיק שלך. אם מעולם לא חווית זיהום בשמרים לפני כן, או שהתסמינים שלך חמורים או ממושכים, קבעי תור לרופא נשים לייעוץ רפואי ואבחון נכון. חשוב לשלול זיהומים חיידקיים או המועברים במגע מיני (STD) שעשויים לגרום לתסמינים שלך.

צמחי מרפא

צמחי מרפא רבים יכולים לעשות עבודה מעולה על ניהול התסמינים של הקנדידה הואגינלית, וחשוב מכך, לעצור את ההתפשטות שלה כבר ברמה העיכולית. בראייה הטבעית כאשר ישנו מצב כרוני של אי נוחות ואגינלית בגלל זיהום שמר, ההתמקדות בנרתיק בלבד היא טעות. יש “ללכת צעד אחורה”, ולהשתלט על הקנדידה המתפשטת במעיים התחתונים.

חיפוש

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

חיפוש