הליקובקטר, קנדידה וחיות אחרות (במערכת העיכול! שלנו!)

frustrated young caucasian woman, sitting on the sofa in the living room, experiencing abdominal pain, health problems, cramps, ulcer, problems with the digestive tract, need a doctor's consultation

הידעתם שגופנו הוא בית גידול פורה לאינספור יצורים מיקרוסקופיים שמרכיבים יחד מערכת אקולוגית מסובכת שמתקיימת עליו ובתוכו? למערכת המורכבת הזאת קוראים המיקרוביוטה האנושית והיא חלק בלתי נפרד מאיתנו.

המערכת הזו מורכבת מטריליוני תאים הכוללים חיידקים, נגיפים ופטריות, שמאכלסים את כל חללי גופנו החשופים לסביבה החיצונית, ובהם מערכת הנשימה, הפה, הקיבה, המעיים, מערכת השתן, איברי הרבייה והעור. המיקרוביוטה האנושית מתחילה להיווצר מיד לאחר הלידה ומתעצבת בהדרגה לאורך כל חייו של האדם. החיידקים והחומר הגנטי שלהם, שמכונים יחד “מיקרוביום”, חיים איתנו יחד במערכת יחסים סימביוטית שמשפיעה על התפתחותנו, בריאותנו ואף על ההתנהגות שלנו. בסך הכול המיקרוביום הייחודי של כל אדם מורכב מכמה מאות סוגי חיידקים.

למרות החשיבות העצומה של המיקרוביוטה לחיינו, רק בשנים האחרונות אנו מתחילים להבין לעומק את מערכת היחסים המורכבת הזאת. נכון שידענו על קיומם כבר שנים רבות, אבל קשה מאוד לחקור חיידקים מפונקים שלא מוכנים לגדול בתנאי מעבדה. רק אחרי שפיצחנו את את הקוד הגנטי של תאינו בפרויקט הגנום האנושי רכשנו מספיק כלים כדי לפתוח בפרויקט המיקרוביום האנושי ולהתחיל לחקור את הגנום השני שלנו – הצופן הגנטי של החיידקים החיים בתוכנו.

עובדה מפתיעה היא שהחיידקים הנמצאים בגופינו שוקלים כ-2 ק”ג!

בין תפקידי המיקרוביום:

  • עוזרים לעכל חלקי המזון
  • מאזנים ומשפיעים על המערכת החיסונית
  • מגנים בפני חיידקים פתוגניים שגורמים למחלות
  • מייצרים ויטמינים כמו B12 ו-K
  • משפיעים על מאגרי שומן
  • מגנים על דפנות המעי
  • במקרים מסוימים יכולים לקבוע תגובה לתרופות שונו
  • קשורים לשמירה על משקל

ועוד הרבה תפקידים שמתגלים כמעט בכל יום!

לצד חיידקים אילו, החיים בהרמוניה זה עם זה ואיתנו, ישנם אורגניזמים נוספים שמעוניינים להרחיב את שטח פעילותם בעיכול. העניין הוא, ששגשוגם יתר על המידה עלול לייצר אצלינו, בני האדם, תופעות לא נעימות ואפילו מחלות. 

2 שוכני מעיים כאלה הם ההליקובקטר פילורי- חיידק הנמצא בקיבה, וקנדידה אלביקנס- פטריית שמר שחיה במעיים הדקים. 

הליקובקטר פילורי

מהו הליקובקטר פילורי ומה הוא עלול לעשות?

הליקובקטר פילורי הינו חיידק העלול להימצא במערכת העיכול, הימצאות החיידק גורמת לתאי הקיבה להפריש חומצה בכמות עודפת העלולה לגרום לכיבים (אולקוס) במערכת העיכול, בעיקר בקיבה, בוושט ובמעי ואף במקרים חריגים להיווצרות תאים סרטניים בקיבה ובמערכת הלימפה. חיידק ההליקובקטר פילורי מצוי בלמעלה ממחצית מאוכלוסיית העולם, אך רק לאחוזים בודדים מהאנשים הלוקים בחיידק מופיעים תסמינים.

מי נמצא בסיכון להימצאות החיידק הליקובקטר פילורי?

אנשים המשתמשים שימוש ממושך בתרופות המפחיתות הפרשת חומציות מתאי האפיטל בקיבה כגון אומפרדקס ולוסק, אנשים בעלי אנמיה הנגרמת מחוסר ברזל או בעלי רמות ויטמין B12 נמוכות, ואנשים בעלי היסטוריה של סרטן קיבה במשפחה. כמו כן בני משפחה לאדם הנושא את החיידק נמצאים בסיכון שכן הליקובקטר פילורי יכול לעבור ככל הנראה מהצואה לפה ומפה לפה עקב תנאי היגיינה ירודים ועוד.

מהם התסמינים שנגרמים ע”י הליקובקטר פילורי?

התסמינים העיקריים שעלולים להופיע כתוצאה מהימצאות של הליקובקטר פילורי הינם: נפיחות, גזים, צרבות, כאב לחץ בחלק העליון של הבטן דמוי כאב שמאפיין התקף לב ועוד.

איך מאבחנים הליקובקטר פילורי?

בהתחלה עורכים בד”כ בדיקת דם להימצאות הליקובקטר פילורי, אם בדיקת הדם חיובית להימצאות הליקובקטר עורכים גם בדיקת נשיפה (ניתן גם לדלג על שלב בדיקת הדם בהימצאות תסמינים). בבדיקה נותנים לשתות כוס מיץ עם כדור מומס של ויטמין C ולפי תבחין הנשיפה בודקים את רמת דו תחמוצת הפחמן המיוצרת ע”י חיידק ההליקובקטר פילורי. בדיקה זו היא הפשוטה והנפוצה ביותר אך ניתן לעשות גם בדיקת צואה ובדיקת אנדוסקופיה.

קנדידה

כאבי בטן, מיגרנות וכאבי ראש, עצבנות ואפילו דיכאון הם חלק מסימפטומים שבין השאר עשויים להצביע על התפשטות פטריית הקנדידה בגוף.

הקנדידה או בשמה הרפואי “קנדידה אלביקנס”, היא אחת מתוך 20 סוגים של פטריות שמרים שמסוכנות לאדם. במצב תקין היא נמצאת בשליטתה של המערכת החיסונית ושורת חיידקים ידידותיים המצויים במעיים ומגינים עליהם מפני זיהומים.

 הבעיה מתחילה כשהאיזון מופר והקנדידה מתחילה להתפשט בגוף וגורמת למגוון רב של בעיות, בין השאר, גרד, כאבי בטן, כאב באיברי המין אצל נשים ועוד.

כאמור הקנדידה קיימת באופן טבעי אצל כולנו אך התפשטותה קשורה ישירות לשינוי בכמות החיידקים הידידותיים במעיים (זה הזמן לחזור לעמוד על המיקרוביום אם צריכים תזכורת) . 

ישנן כמה סיבות להפרת האיזון: 

 גורמים טבעיים כמו תפקוד לקוי של הכבד, שאחראי לסינון הרעלים בגוף, אלרגיות שונות למזון הגורמות להחלשת מערכת החיסון ורמות סוכר גבוהות בדם.

 גורמים חיצוניים המשפיעים על הפלורה במעיים, כמו שימוש רב בתרופות בעיקר אנטיביוטיקה וסטרואידים  או מצבי לחץ וסטרס מתמשכים (ובינינו, אצל מי מאיתנו זה לא המצב…. מה הפלא

שאנשים רבים סובלים מתופעת הקנדידה).

תפריטים והמלצות תזונה לשילוב בטיפול בתופעות הקשורות בחוסר איזון מערכת העיכול:

המלצות תזונה הליקובטר פילורי

מומלץ להפחית אכילת מאכלים הגורמים להגברת חומציות בקיבה כגון עגבניות, פירות הדר, גמבות, קיווי וכו’. מדובר בעיקר בפירות ובירקות העשירים בויטמין C

  • להימנע משתיית קפאין, אלכוהול ומנטה.
  • מומלץ לאכול ארוחת קטנות כל שעתיים-שלוש ולהימנע מלאכול נפח גדול בארוחה.
  • רצוי להפריד בין אכילה לבין שתייה- להמתין לפחות חצי שעה לפני ואחרי האוכל עם השתייה מכיוון ששילוב של השניים מגדיל את נפח הקיבה, מצב העלול להוביל למעבר חומצה מהקיבה לוושט.
  • להשתדל לאכול מאכלים המכילים עד 5% שומן: גבינות, בשרים כגון סינטה או פילה כמובן ללא השומן הנגלה לעין, חזה עוף, הודו מנוקה משומן וכד’ מכיוון שאכילת מאכלים בעלי אחוזי שומן גבוהים גורמת להאטה בפעילות העיכול והגדלת כמות החומצה המופרשת מהקיבה.
  • לנסות להימנע ממזונות המכילים ניטריטים כגון: נקניקים ונקניקיות.
  • כדאי להימנע מאכילה בשכיבה ולהמתין לפחות שעתיים אחרי האוכל לפני השינה מכיוון שעלול להיווצר מצב של עליית חומצה מהקיבה לוושט, מה שעלול להגביר את תופעות הלוואי של הליקובקטר.
  • שימוש בפרוביוטיקה בעיקר בחיידק מסוג Lactobacillus spp  יכול להקל משמעותית על תופעות הלוואי הן של הליקובקטר פילורי והן של הטיפול בחיידק ממערכת העיכול, זאת מכיוון שהטיפול האינטנסיבי באנטיביוטיקה משמיד גם חיידקים טובים בדרך לחיסול חיידקי הליקובקטר פילורי. בזכות הפרוביוטיקה אוכלוסיית החיידקים הידידותיים למערכת העיכול תגדל ובכך יגדלו הסיכויים להפחתה משמעותית בתופעות הלוואי הן של החיידק הליקובקטר והן של הטיפול האינטנסיבי בהשמדתו.

תפריט יומי לדוגמא לדיאטה אנטי פטרייתית (קנדידה):

בוקר- אופציה אחת לבחירה:

יוגורט פרוביוטי עם שיבולת שועל מלאה וחופן אגוזים/ חמאת שקדים (100% טבעית ללא תוספת סוכר)

לחם מקמח כוסמין/שיפון מלא עם חביתת ירק בשילוב פסטו/ביצה קשה/טחינה/אבוקדו

לחמניות טחינה/ חמאת שקדים דלות פחמימה בהכנה ביתית

דייסת קוואקר עם חלב סויה (לא ממותק)/מים עם תפוחים+ חופן שקדים טבעיים לא קלויים.

ביניים- אופציה אחת לבחירה:

ביצה קשה עם ממרח טחינה וירקות

חופן פירות יער (רמת סוכר נמוכה יחסית לשאר הפירות ועשירים בנוגדי חימצון)+ שקדים, אגוזים, קשיו.

צהריים- אופציה אחת לבחירה:

תבשיל עדשים ירוקות בתיבול כורכום טרי וג’ינג’ר+ סלט ירקות/ירקות בתנור

אורז מלא עם ירקות מאודים ודג על הגריל/

חזה עוף בתוספת קינואה וירקות מאודים/

ירקות מוקפצים ברוטב סויה (ללא שמרים או רטבים המכילים סוכר) עם קוביות טופו וקשיו.

במסעדה: פרגיות, חזה עוף, שווארמה ללא הפיתה, חומוס איכותי, סלט ירקות , מרקים (ללא שמנת וגבינה), דג.

נשנושים:

ערמונים

אדממה (פולי סויה בתרמילים שלהם)

חופן אוכמניות מיובשות ללא סוכר

ערב:

מרקים בהכנה ביתית: מרק ירקות, מרק עוף, מרק עדשים כתומות עם דלעת וג’ינג’ר טרי מגורר.

פשטידות עם קמח כוסמין/שיפון/כוסמת מלא, ירקות דלי פחמימה ועשירים בסיבים: ברוקולי, כרובית, זוקיני, מנגולד.

פיצה כרובית עם גבינת עיזים, עגבניות, בצל והרבה שום טרי

הכוכבים האמיתיים בטיפול תופעות מערכת העיכול הם צמחי המרפא.

נטילת פורמולות ייעודיות המשלבות בין כמה סוגים יוצרים אפקט סינרגטי ופעיל.

נבחרת פורמולות צמחי המרפא שיעזרו לכם לטפל בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום:

תמצית ריסטרט

הרפואה המסורתית מדברת על העיכול, כמערכת בסיסית ומרכזית השוכנת במרכז הגוף, וממנה צומחת האנרגיה וההזנה לגוף כולו. מערכות עיכול ומעי, אשר מתפקדים בצורה תקינה, מונעים בעיות ספיגה, עצירות, נפיחויות, גזים, ושלל בעיות בתהליך העיכול, ומספקים אנרגיה זמינה לשאר מערכות הגוף.

מכיל שמונה צמחי מרפא המותאמים לטיפול במגוון בעיות מערכת העיכול ואיזונה.

תמצית קלין

במעיים ובקיבה שלנו עלולים להתיישב חיידקים כהליקובקטור, טפילים, פטריות קנדידה ועוד מיקרואורגניזמים רבים. חלקם משתמשים במזון שאנו אוכלים לצרכיהם, ומייצרים גזים רבים הנכלאים במערכת העיכול. תמצית זו מתאימה לילדים ולמבוגרים, ונועדה לטהר ולנקות.

מכיל שמונה צמחי מרפא המותאמים לטיפול במגוון בעיות מערכת העיכול ואיזונה.

חליטת דייג׳קס

חליטה שנצרכת במהלך היום כמו תה ותפקידה לשפר את העיכול ולהפיג גזים, בכך להביא הקלה במצבי נפיחות, צרבות ומלאות. הקפדה על שתייה של החליטה במכות מספקת עשויה גם להביא להקלה בעצירות ותקיעות מעי.

חליטה שנצרכת במהלך היום כמו תה ותפקידה לשפר את העיכול ולהפיג גזים, בכך להביא הקלה במצבי נפיחות, צרבות ומלאות. הקפדה על שתייה של החליטה במכות מספקת עשויה גם להביא להקלה בעצירות ותקיעות מעי.

המומחים של אולימד ממליצים על נטילה של 3 המוצרים ביחד בערכה ייעודית לפתרון בעיות במערכת העיכול

חיפוש

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

חיפוש