מים חיים – לפי הרפואה הסינית

מים חיים לפי הרפואה הסינית

אנחנו מתקרבים לימי הקיץ. הימים ארוכים ואנחנו בחוץ עובדים ועסוקים במזג אויר המתאפיין בחום ובלחות. בימים חמים אלה, אנו עלולים למצוא את עצמנו מרגישים מחוממים יתר על המידה, רדומים, וללא תיאבון רב.

תסמונת חום הקיץ

הרפואה הסינית מכנה זאת תסמונת חום הקיץ – הפרעה הקשורה לחשיפה לטמפרטורות ולחות גבוהות. התסמינים יכולים לכלול עודף חום גוף, פנים אדומות, הזעה מרובה, יובש בפה ובגרון, סחרחורת, כאבי ראש, אובדן תיאבון או בחילות/הקאות. שמירה על לחות יכולה לעזור לנו להימנע מתסמונת חום הקיץ.

כולנו שמענו את העצה לשתות שמונה כוסות ליום, או לפחות 2 ליטר.

 אבל מה אם איננו מרגישים תחושת צמא? האם זה טוב להכריח את עצמנו לשתות כל כך הרבה מים?

עבור רבים מאיתנו, שתיית מים רגילים אינה מושכת מספיק ויכולה להיות מאבק לשתות מספיק. בעוד ששתיית מים חשובה, תכולת המים במזונות יכולה גם לעזור לענות על צורכי הרוויה שלנו. כאשר אנחנו שותים מים כמענה לתחושת צמא בגיבוי מזון עשיר במים, אנו מרחיקים את סכנת ההתייבשות.

הרצון שלנו להיות בריאים ע”י שתיית כמויות גדולות של מים מכניסה את רובנו ל”משטר מים”. משטר זה משבש למעשה את מנגנון הצמא הטבעי שלנו, היות ואנו מרגילים את חלל הפה להיות רטוב כל הזמן, ואם עוברים כמה דקות וזה לא כך- לעתים נוסף אלמנט של לחץ המתבטא בלגימה כל כמה דק׳ מתוך בקבוק.

ע״פ הרפואה הסינית: להרוות את הצמא, במקום לשתות

הרפואה הסינית אומרת דבר פשוט: לשתות כשאתה צמא! בנוסף, התפיסה הסינית של מערכת העיכול מייחסית חשיבות רבה להימנע ממשקאות קרים. שתיית כמות מוגזמת של מים וצריכת משקאות קרים עלולים להחליש את צ’י העיכול שלנו. ככלל, הרפואה הסינית ממליצה על שתיית מים בטמפרטורת החדר – בהתאם לצמא שלך.

אז למה אנחנו צריכים לשתות מספיק מים כל יום? מנקודת מבט מערבית:

  • מים מהווים חומר תזונה חיוני לכל תא בגוף
  • מים מווסתים את הטמפרטורה הפנימית שלנו על ידי הזעה ונשימה
  • חומרים מזינים כמו שומן, חלבון ופחמימות שמתדלקים את גופנו עוברים חילוף חומרים ומועברים על ידי מים בדם 
  • מסייעים בשטיפת פסולת דרך השתן
  • משמשים כבולם זעזועים עבור המוח, חוט השדרה והעובר
  • יוצרים רוק
  • משמנים מפרקים

התיאוריה הרפואית הסינית מאשרת שגופנו דורש מים עבור כל התפקודים הנ”ל ועוד אחרים. באמצעות תהליכים מטבוליים אנו הופכים נוזלים תזונתיים (נוזלים בשילוב עם מזונות) לשתי איכויות של נוזל:

נוזלים דקים– זיעה, דמעות, רוק, ריר, נוזל סינוביאלי בעמוד השדרה ובמוח שלנו.

נוזלים עבים – ההורמונים שלנו, כולסטרול הדם, נוזלי המפרקים והסחוסים

מבחינה מטבולית אנו מייצרים נוזלים צלולים ונוזלים עכורים. נוזלים צלולים הופכים לכל התכונות לעיל, עכורים מופרשים מהגוף דרך שתן וצואה.

המים מסייעים לתפקוד תקין של מערכת החיסון

לבסוף, מים הם הבסיס למערכת החיסון שלנו. כמו החפיר סביב טירה, מים נדרשים להגנה חזקה. אנרגיה חיסונית משולה לאדים חמים הדורשים מים כדי לייצר אותה. מיקרו-הזעה היא התגובה הראשונה של הגוף להדוף פלישה פתוגנית מבחוץ.

5 טיפים מעולים לשמירה על רוויה גם בימים החמים ביותר:

  • אכלו ירקות ופירות עם תכולת מים גבוהה. מלפפונים, חסה, סלרי, צנוניות, קישואים, דלעת צהובה, עגבניות, פלפלים, אספרגוס, פטריות פורטובלו, מנגולד, כרוב, כרובית, לפת. אשכוליות, אבטיח, תותים, מלונית, מלון טל דבש, אפרסקים, אגסים אסיאתיים, פטל שחור, פפאיה, נקטרינות, אננס, שזיפים, תפוזים.
  • שתיית תה מסייעת לקבל את היתרון הנוסף של נוגדי החמצון. תה ירוק ולבן הם אפשרויות מרעננות ללחות בקיץ. נענע, היביסקוס, חרצית ושזיף חמוץ הם גם הבחירות המובילות למזג אוויר חם. כל שעלינו לעשות הוא להוסיף שקיות תה למים בטמפרטורת החדר למשקה מהיר.
  • גוונו את המים בטעמים – עם שפריץ של לימון, ליים, דובדבן או מיץ חמוציות טהור. נסו להוסיף פירות – תותים פרוסים או הדרים, אוכמניות ופטל שחור יוצרים חליטות טעימות.
  • נסו מרקים ונזידים על מנת קבל את המים וחומרי הזנה אחרים בפורמט אחר. מרקים צוננים הם דרך מצוינת להשתמש בחומרי גלם טריים מהגינה וקלים להכנה מראש.
  • שתו מי קוקוס. מי הקוקוס עשירים באלקטרוליטים ושימושיים להחדרת לחות לאחר פעילות חיצונית במזג אוויר חם.

“האהבה מחיה את הלב כמו מים מרווים לפרח בלב מדבר”

חיפוש

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

חיפוש