טיפול טבעי לתסמיני גיל המעבר

thoughtful blonde middle aged woman ponders on something keeps hand near face has healthy skin minimal makeup makes choice wears white blouse poses indoor blank copy space for your promotion

בראש ובראשונה, אני רוצה להתחיל בציטוט שמתאר את גיל המעבר באופן מוחלט: “זה לא מחלה, זו פשוט שלב אחר בחיים”. תסמונת הגיל המעבר או מנופאוזה היא חלק בלתי נמנע מהחיים של כל אישה, תהליך שמתרחש במהלך שנים ומשפיע על כל ממדי החיים: הפיזי, הנפשי והרוחני. אף על פי שהתסמינים והשלכות של גיל המעבר יכולים להיות מאתגרים, ישנן שלל אפשרויות לטיפול טבעי שיכול להקל על התסמינים ולשפר את איכות החיים.

איזה גורמים משפיעים על גיל המעבר?

גיל המעבר הוא שלב טבעי בחיים של כל אישה, תוצאה של ירידה בייצור ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון. אף על פי שהמערכת האנדוקרינית היא הגורם המרכזי לשינויים שמתרחשים בגוף, ישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על המהירות והעוצמה שבהם מתרחשים השינויים. אלה כוללים גנטיקה, סגנון חיים, תזונה, רמת פעילות גופנית ומתח.

איזה תסמינים נפוצים בגיל המעבר?

בתחילה, נפגשים רבות בסממנים כמו התנהגות מחזורים חודשיים שאינם תקניים ולאחר מכן בהשפעות פיזיולוגיות ונפשיות מגוונות, בהן חמימות גוף, יציבות רגשית משתנה, ירידה בתיאבון מיני, שינה לא מרגיעה והתנגדות למשקל. חלק מהתסמינים אלה נובעים משינויים הורמונאליים, בעוד שאחרים נגרמים על ידי המתח הפסיכולוגי של ההתמודדות עם שינויים במעמד החברתי והגופני.

כל אחד חווה את גיל המעבר בצורה שונה, אך התסמינים הנפוצים כוללים:

  • גלי חום והזעות לילה
  • בעיות שינה
  • כאבים במהלך פעילות מינית
  • צניחה בדחף המיני
  • שינויים במצב הרוח
  • שינויים פיזיולוגיים
  • תזונה מותאמת אישית בגיל המעבר

במהלך גיל המעבר, חילוף החומרים של האישה משתנה באופן משמעותי. אחד המחקרים מצא שתגובות סוכר בדם, שומן בדם ואינסולין לאחר אכילה היו גבוהות בהרבה אצל נשים לאחר גיל המעבר.

עליות גדולות וירידה ברמת הסוכר בדם עלולות להוביל לעייפות ובטווח הארוך לסיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת מסוג 2 ושבץ מוחי. רמות גבוהות יותר של שומן בדם הן גם סמן לסיכון גבוה יותר למחלות לב.

אז איך אפשר להתמודד עם תסמינים אלה באמצעים טבעיים?

אחד הדרכים החשובות ביותר להתמודד עם תסמינים של גיל המעבר הוא חיים בריאים. דאגה לתזונה מאוזנת, שמכילה הרבה פירות וירקות, דגים וחלבונים מהמקור הצמחי, יכולה לעזור לשמור על האיזון ההורמונאלי. כמו כן, פעילות גופנית באופן קבוע יכולה להקל על חוסר היציבות, לשפר את איכות השינה ולהפחית את הסיכון למחלות לב ושרירים.

נוסף לכך, שימור על שקט נפשי ותמיכה חברתית טובה משמעותיים באודותם מידה. פרקטיקות של מיינדפולנס (תרגילי תשומת לב), יוגה, מדיטציה, וחשיבה חיובית יכולות לתמוך בבריאות הנפשית ולהקל על התנגדות למשקל ומתחים נפשיים.

בנוסף, טיפולים טבעיים, כמו שמנים אתריים, תוספי תזונה וצמחי מרפא, יכולים לתמוך בבריאות הגופנית והנפשית בזמן גיל המעבר. ישנן סטודיות שמראות שצמחים כמו סויה, שזיפים אדומים, וסייג’ כוללים פיטואסטרוגנים, שהם מרכיבים שדומים לאסטרוגן האנושי וייתכן ומסייעים להקל על תסמינים של המנופאוזה.

כמובן, כל אחת והיא ייחודית ועל כן חשוב לבחון את האפשרויות עם מקצועי הבריאות שלך לפני שאת התחלה בטיפול טבעי.

תרופות טבעיות לגיל המעבר

ישנן הוכחות מדעיות לכך ששינוי מה שאת אוכלת יכול לעזור לשפר את תסמיני גיל המעבר הנפוצים. מחקרים רבים כוללים רק מספר קטן של משתתפים. עם זאת, נשים מהמזרח הרחוק שסיגלו לעצמן אורח חיים שונה ותזונה שונה מזו של נשים מערביות, חוות תסמיני גיל המעבר באופן מופחת בהרבה.

מחקרים גם מצביעים על כך שמספר תוספי מזון ותרופות טבעיות עשויות לסייע בתסמיני גיל המעבר.

בואי נתחיל: התמקדות בצומח!

מחקרים מצביעים על כך שתזונה צמחית עשויה לסייע בהפחתת גלי חום והזעות לילה, כמו גם לשפר את הבריאות הגופנית והמינית.

ייתכן שהסיבה לכך היא שצמחים רבים מכילים פיטואסטרוגנים, תרכובות שיכולות לדמות חלק מתפקידי האסטרוגן בגוף.

צמחים מכילים גם הרבה סיבים, וכמה מחקרים מראים שתזונה עשירה בסיבים עשויה להיות קשורה לסיכון נמוך יותר לדיכאון אצל נשים במהלך גיל המעבר.

אכילת מגוון רחב של צמחים הוכחה גם כבעלת יתרונות בריאותיים כלליים עבור נשים שעברו גיל המעבר.

חלבונים בריאים – חשוב לקבל מספיק חלבון בכל שלבי החיים. מחקר שכלל נשים לאחר גיל המעבר מצא שאלו שאכלו יותר חלבון היו בעלי פחות שומן בגוף והציגו ביצועים טובים יותר בבדיקות גופניות מאשר אלו שאוכלו בדיאטה דלת חלבון.

מקורות טובים לחלבון כוללים אגוזים וזרעים, שעועית, קטניות, מוצרי חלב, טופו, דגים ובשר רזה.

מים – לאסטרוגן תפקיד חשוב בשמירה על רמות המים בגופך. ככל שהאסטרוגן יורד, את עלולה להיות פחות רגישה לצמא, מה שעלול להגביר את הסיכון להתייבשות.

כדי להימנע מכך, נסי לשתות כ-6 עד 8 כוסות מים ביום.

ליקוריץ – מספר מחקרים מצביעים על כך ששורש ליקריץ עשוי לסייע בהקלה על גלי חום ולשפר את הבריאות המינית.

למעשה, אחד מצא כי ליקוריץ יעיל כמו טיפול הורמונלי חלופי בהפחתת משך גלי החום בנשים שעברו גיל המעבר.

למרות שהראיות הנוכחיות מעודדות, החוקרים ממליצים על מחקרים נוספים שיאשרו את הממצאים.

כמו כן, חשוב לציין שצריכת כמויות גדולות של ליקוריץ עלולה לגרום לתופעות לוואי שליליות, כגון העלאת לחץ הדם והורדת כמות האשלגן בדם.

ליקוריץ זמין גם כסוכריה וניתן להשיג בשוק

אניס – לאניס יש השפעות בגוף הדומות לאסטרוגן וייתכן שיוכל לעזור באורך וחומרת גלי החום.

מחקר אחד כלל 72 נשים שעברו את גיל המעבר. חלק מהמשתתפים נטלו כמוסות אניס שלוש פעמים ביום ואחרים נטלו פלצבו.

לאחר 4 שבועות, אלו שנטלו את האניס דיווחו על גלי חום פחות תכופים משמעותית ופחות חמורים. עם זאת, זהו תחום נוסף שבו יש צורך במחקר נוסף.

שומר – מחקר אחד מצא כי נטילת שומר שיפרה את דירוג בריאות הנפש של נשים עם חרדה ודיכאון שעברו את גיל המעבר. עם זאת, המחקר היה די קטן ולא כל המשתתפים ראו שיפורים משמעותיים, ולכן יש צורך בחקירה נוספת.

מחקרים אחרים מצביעים על כך שמשחות נרתיקיות המכילות שומר עשויות לעזור למניעת ניוון הנרתיק. זהו המונח לדילול וייבוש של דפנות הנרתיק, המהווה בעיה שכיחה לנשים בתקופת גיל המעבר או לאחר גיל המעבר.

קוהוש שחור – קוהוש שחור הוא צמח פורח שמקורו בצפון אמריקה, אותו ניתן לקנות כתוסף מזון. זה נחקר רבות על הפוטנציאל שלו לעזור עם גלי חום, דיכאון ותסמיני גיל המעבר אחרים.

ג’ינסנג – כמה מחקרים מצביעים על כך ששורש הג’ינסנג עשוי להועיל לשיפור החשק המיני, תדירות גלי החום ותסמיני דיכאון אצל נשים שעברו גיל המעבר.

עם זאת, רק כמה מחקרים איכותיים בדקו את הקישורים הללו, ולכן יש צורך במחקר נוסף.

שורש מאקה – ישנו מחקר על ההשפעה הפוטנציאלית של שורש המאקה על החשק המיני.

מחקר אחד כלל נשים שעברו את גיל המעבר ונטלו תרופות נוגדות דיכאון. הוא מצא שאלו שהוציאו גם שורש מאקה דיווחו על עלייה בחשק המיני וחוויות מיניות טובות יותר.

בטטת בר – במחקר אחד, 23 נשים שעברו את גיל המעבר השתמשו בקרם בטטה בר, שהשפיע מעט על הסימפטומים שלהן.

מחקר עדכני יותר הציע שחלבון שנמצא בבטטות בר סגולות יכול לשפר את תסמיני גיל המעבר על ידי העלאת רמות האסטרוגן.

היפנוזה – היפנוזה, טיפול המשמש להרגעה ומיקוד הנפש, עשויה גם לסייע בניהול תסמיני גיל המעבר כולל גלי חום, בעיות שינה ותפקוד מיני, על פי כמה מחקרים. אומנם בישראל הגישה להיפנוזה נמוכה, אך אפשר ללמוד מהיעילות של ההיפנוזה לגיל המעבר, על יעילותן של טכניקות דומות כמו מיינדפולנס.

תנועה – פעילות גופנית סדירה עשויה להגביר את תפקוד השרירים ואת הבריאות הכללית אצל נשים במהלך גיל המעבר.

שינה – שינה באיכות גבוהה וזמן שינה מוקדם יותר יכולים לעזור לשפר את הבריאות המטבולית שלך ככל שאתה מתבגר.

עישון – הפסקת עישון עשויה להפחית את הסיכון לגלי חום ולהפוך אותם לפחות חמורים ותכופים פחות.

גיל המעבר הוא תקופת מעבר טבעית עבור נשים, אך לעיתים קרובות מגיעה עם תסמינים כמו גלי חום, שינויים במצב הרוח ושינויים אחרים.

שיפור התזונה שלך עשוי לעזור עם תסמיני גיל המעבר שלך, וזה יכול לשפר את הבריאות הכללית שלך.

התמקד באכילת מזון צמחי – כולל אלה המכילים פיטואסטרוגנים – קבלת מספיק חלבון, ושתיית מספיק מים.

הגברת צריכה של קטניות ובראשן: חומוס, סויה, שעועית, עדשים, אכילת נבטים, זרעי פשתן וצ’יה, שיבולת שועל, וכמובן, צמחי מרפא הם האלופים האמיתיים בניהול הסימפטומים של גיל המעבר. 

התמודדות עם שינויים בגוף וברגש

זכור שאין לך להרגיש בודדה במהלך גיל המעבר. אלפי נשים מתמודדות עם אתגרים דומים וחוויתך אינה ייחודית. התמודדות עם תסמינים אלה מחייבת סבלנות, חסד עצמי, והרבה תמיכה.

בסופו של דבר, זכור שגיל המעבר הוא שלב חיים טבעי ולא מחלה.

Search

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

Search