הטיפול הטבעי בעייפות

תסמונת העייפות הכרונית ( Chronic Fatigue Syndrome (CFS היא הפרעה בתפקוד המאופיינת בתשישות קיצונית שאינה משתפרת עם מנוחה, ועלולה להחמיר עם פעילות גופנית או נפשית. הגורם לתסמונת העייפות הכרונית אינו לגמרי ידוע, אך לעיתים קרובות הוא מתחיל בעקבות זיהום נגיפי או עקב סטרס מתמשך. התיאוריות לגבי הסיבה שלה כוללות גם דיכאון, תפקוד לקוי של המערכת החיסונית וחוסר איזון הורמונלי. תסמונת עייפות כרונית עלולה לגרום לירידה באיכות החיים ואף להוביל לדיכאון. למרבה המזל התסמונת מטופלת היטב באמצעות רפואה נטורופתית ושינוי הרגלים באורח החיים. במידה והעייפות מפריעה לתפקוד בעבודה, בלימודים ופעילויות אחרות מומלץ מאוד לחפש טיפול מתאים כדי לאפשר שגרת חיים מלאה ומהנה.

 

תסמינים אפשריים של תסמונת עייפות כרונית (CFS) כוללים:

 

  • עייפות מתמשכת שנמשכת יותר מחצי שנה
  • עייפות קיצונית שנמשכת יותר מ 24 שעות בעקבות מאמץ גופני או נפשי
  • ריכוז וזיכרון ירודים
  • שינה מופרעת
  • בלוטות לימפה כואבות ונפוחות בצוואר או בבתי השחי
  • כאבי שרירים
  • כאבי מפרקים
  • תסמינים שונים במערכת העיכול (למשל עייפות קינונית לאחר ארוחה יכולה להעיד על בעיה במערכת העיכול)
  • צמרמורות והזעות בלילה
  • חרדה או דיכאון
  • רגישות למזונות, ריחות, תרופות או כימיקלים

 

מהם הגורמים לתסמונת העייפות הכרונית?

 

כאמור, הגורם לתסמונת אינו לגמרי ידוע אך קיימות מספר השערות למצבים העלולים לגרום לתסמונת. אחד הגורמים המרכזיים הוא מצב של סטרס מתמשך, שחיקה נפשית ופיזית הנגרמת עקב חיים עמוסים ולחוצים ללא זמן הרפייה ומנוחה. גורמים נוספים יהיו חולשה חיסונית וזיהום נגיפי (למשל במחלת הנשיקה).

 

הטיפול בתסמונת העייפות הכרונית

טיפול קונבנציונלי בתסמונת עייפות כרונית (CFS) עשוי לכלול פסיכותרפיה, ומגוון תרופות, כולל תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAID), אנטי היסטמינים, תרופות נגד חרדה, תרופות ללחץ דם נמוך, פסיכו-סטימולנטים וקורטיקוסטרואידים.יש לציין שלטיפולים אלו עשויות להיות תופעות לוואי לטווח קצר או ארוך.

מסיבה זו, תוכלו לבחור לנסות טיפול טבעי כדי להימנע משימוש בתרופות, או יחד עם תרופות על מנת להקטין את המינון הנדרש הנדרשות לטיפול בתסמיני תסמונת העייפות.

הטיפול הטבעי מתמקד בהבנת הגורם המשפיע על העייפות, טיפול ושינוי אורח החיים במידת הצורך, הרגלי השינה, וטיפול במצב הנפשי והפיזי. המלצות למנוחה ולהרפיה יזומה והזנה איכותית וטובה.

 

תזונה מומלצת לתסמונת העייפות הכרונית:

הדגש העיקרי בבניית תפריט יהיה לכלול את כל אבות המזון, ליצור תפריט עשיר בויטמינים ומינרלים ועשיר בחומצות שומן חיוניות. 

ליצור הרגלי אכילה של ארוחות קטנות ולא כבדות במהלך היום ולעיסה ממושכת של המזון כדי להקל ולא להכביד על מערכת העיכול. לעיתים נדרש להפריד מזונות ולאכול על פי צירופי מזון ספציפיים הקלים יותר לעיכול. לעיתים תינתן תזונה אנטי אלרגנית (ללא חיטה, סויה, בוטנים, חלב, וכו’) במידה והעייפות נובעת מחולשה חיסונית

מה מומלץ לאכול?

פירות וירקות טריים ומבושלים, ארוחות חמות ומבושלות, חומצות שומן חיונית מסוג אומגה 3 (דגים- סלמון/ הליבוט/ מקרל, זרעי פשתן), זרעים ואגוזים, דגנים מלאים (קינואה, כוסמת, אורז, שיבולת שועל), סיבים תזונתיים (בדגנים מלאים ובירקות ופירות טריים עם הקליפה), שתיית מים ונוזלים כגון מיצי ירקות ופירות ושייקים.

ממה מומלץ להימנע?

פחמימות פשוטות (קמח לבן ומוצריו, סוכר לבן, מתוקים למינהם), מזונות אלרגניים (תירס, חיטה, חלב, בוטנים וכו’), מזונות מעובדים, משומרים ותעשייתיים המכילים חומרי טעם וריח.

 

צמחי מרפא לדוגמה לטיפול בתסמונת העייפות הכרונית:

הטיפול הצמחי יתמקד בחיזוק ותמיכה כללית (אדפטוגנים) צמחי מרפא מרגיעים, וצמחים תומכים במערכת העיכול

 

ג’ינסנג סיבירי– אדפטוגן, תומך ומחזק, מרומם

סכיסנדרה-אדפטוגן, מרגיעה, משרה שינה

אסטרגלוס– אדפטוגן, מווסת חיסון, נוגד אלרגיה

פטריית ריישי– אדפטוגן, מחזק וממריץ חיסון

רודיולה– ממריצה ומרוממת

וולריאן– מרגיע ומפחית מתחים

מורינגה– עשירה בויטמינים וחומצות אמינו, מרוממת

 

תרופות סבתא לעייפות

לנשום נכון- נשימות עמוקות ומלאות היוצרות הרפייה ושלווה

דייסת שיבולת שועל עם דבש– שיבולת שועל עשירה בויטמינים וסיבים תזונתיים והדבש מעורר ומעביר תחושת עייפות.

 

מסקנות והמלצות לטיפול

תסמונת העייפות הכרונית עלולה ליצור אי נוחות וקושי בתפקוד אך ניתן לתמוך ולעזור על ידי מגוון הדרכים שהצגנו לעיל. תזונה מאוזנת עשירה ברכיבי מזון איכותיים ובריאים, צמחי מרפא, פעילות גופנית וטכניקות הרפייה שונות (כגון יוגה, מדיטציה, צ’י קונג וכו’). 

 

מאמרים נוספים

מאמרים נוספים

יין ישמח לבב אנוש

על יין אדום, נוגדי חימצון רבי עוצמה ומה שביניהם במשך שני העשורים האחרונים המחקר הצביע על כך שצריכה מתונה של יין (בעיקר יין אדום העשיר

קרא עוד »

אדומים- גונבים את ההצגה

נוגדי חימצון פיגמנט אדום וביניהם הכוכב הראשי: הליקופן נוגד חימצון (באנגלית: Antioxidant) הוא חומר כימי בעל יכולות חיזור גבוהות, המקטין את קצב תגובות החימצון של

קרא עוד »